Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Records en verrassingen op Tierp Arena

kop

De Turtle Wax Internationals heeft het Europese dragracen weer wat van zijn glans teruggeven. Na een verregende en twee mislukte wedstrijden gaf de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap op Tierp Arena weer echte strijd te zien en werden er maar liefst zes Europese records aangescherpt. Met een overwinning en twee records was Thomas Nataas gouddelver, waarbij de Noorse Andersen Racing-piloot ook nog eens goede zaken deed in zijn jacht op titelprolongatie. Voor de Nederlandse deelnemers draaide de Zweedse EK-ronde op een teleurstelling uit.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De Turtle Wax Internationals op Tierp Arena was de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Na de grotendeels verregende wedstrijd op Santa Pod en de slechte banen van Alastaro en Hockenheim, waar van een echte wedstrijd nauwelijks sprake was, kon er op Tierp Arena gelukkig weer echt geracet worden. Ook de weergoden waren de Zweedse EK-ronde gunstig gezind, want ondanks de soms dreigende luchten hoefde alleen op zaterdag één kwalificatieronde te worden geschrapt. Met maar liefst zes nieuwe Europese records, een spannend wedstrijdverloop en diverse verrassende uitslagen poetste de Turtle Wax Internationals het toch wel beschadigde imago van het FIA EK weer wat op en zorgde er tevens voor dat in diverse klassen met spanning uitgekeken kan worden naar de afsluitende ronde over iets meer dan een week op Santa Pod Raceway.

tf nataas.01
Thomas Nataas

Europese records
In de Top Fuel klasse was regerend kampioen Thomas Nataas tijdens de eliminaties op zondag goed voor twee Europese records. Hoe goed Per en Karsten Andersen, eigenaren en tuners van de Andersen Racing Top Fueler, hun auto en set-up onder controle hebben, mag wel blijken uit het feit dat Nataas als enige rijder (en dat ook nog eens twee keer op rij) onder de 4-secondengrens wist te duiken. De 3,955 seconden in de finale betekende een verbetering van zijn eigen bestaande record (was 3,965 seconden) terwijl de Noor zijn eigen Europese snelheidsrecord (was 494,05 km/u) met 501,86 km/u (311,84 mph) boven de 500 km/u bracht.

pm gullqvist
Michael Gullqvist

Ook in de Pro Modified klasse sneuvelden beide records. In de halve finale bracht Michael Gullqvist zijn eigen record terug van 5,872 naar 5,845 seconden, terwijl Tero Laukkanen met zijn snelheid van 405,41 km/u (251,91 mph) Gullqvist een ander record (401,19 km/u) afhandig maakte. Overigens klokte Laukkanen in de finale maar liefst 412 km/u maar omdat de Fin niet nog een run binnen 1% van deze snelheid scoorde, werd dit niet als record erkend.

ps alund
Jimmy Alund

Tijdens de kwalificaties verbeterde Jimmy Alund zijn eigen Pro Stock record van 6,534 naar 6,532 seconden. Ook in de Top Methanol Dragster klasse sneuvelde een record. In de kwalificatie passeerde Chris Polidano de finishlijn met een snelheid van 448,13 km/u (278,46 mph) waardoor de Maltees zijn eigen record (was 437,98 km/u) flink aanscherpte.

tmd polidano
Chris Polidano
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet