Dragracing: Regen spelbreker in Gardermoen openingsfeest
De Drag Challenge Grand Opening had het grootse openingsfeest moeten worden van het totaal vernieuwde Gardermoen Raceway. Helaas waren de Noorse weergoden dit weekend niet in een feeststemming, want met iedere dag een paar uur regen werden zowel het wedstijdprogramma als de festiviteiten flink verstoord. Dat de vrijwilligers van de NDRG een prestatie van formaat hebben geleverd en het nieuwe Gardermoen in de nabije toekomst weer goed is voor Europese records, werd in het openingsweekend wel duidelijk.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
In een niet eens al te grijs verleden maakte de Drag Challenge op Gardermoen Raceway deel uit van het Europees Kampioenschap. De Noorse baan stond zelfs te boek als een van de snelste van Europa en er werd dan ook menig record gebroken. Een aantal verregende evenementen zorgde er echter voor dat de bodem van de clubkas snel in zicht kwam. De baan raakte daardoor in verval en de wedstrijd verdween van de Europese kalender.
Door de inspanningen van Norwegian Drag Racing Gardermoen kwam vorig jaar het fraaie bericht dat de Noorse overheid 1,1 miljoen euro subsidie ter beschikking stelde om Gardermoen Raceway volledig te renoveren, waardoor de baan weer aan de moderne Europese eisen zou kunnen voldoen. Om met het beschikbare geld zoveel mogelijk te kunnen realiseren, werden nagenoeg alle werkzaamheden door de club zelf uitgevoerd, dan wel door bedrijven die dit als vriendendienst tegen kostprijs wilden doen. De sport stond voorop en dus werd begonnen met het volledig nieuw aanleggen van de dragstrip met moderne veiligheidsmuren en een nette tribune. Door de vele vrijwilligers werden de afgelopen maanden bergen werk verzet en hoewel er nog heel veel moet gebeuren voor wat betreft pitsterrein en sanitaire voorzieningen, is het indrukwekkend wat de vrijwilligers van de NDRG voor elkaar hebben gekregen.
Afgelopen weekend was met de Drag Challenge Grand Opening de officiële opening van het nieuwe Gardermoen Raceway. De wedstrijden telden mee voor de EDRS European Drag Racing Series en het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship. Helaas wilden de Noorse weergoden niet meewerken aan het feest, waardoor de meeste klassen niet verder kwamen dan één kwalificatierun per dag en de eliminaties na één ronde moesten worden afgeblazen. Zelfs op het moment dat de baan door de burgemeester van Gardermoen officieel werd geopend, regende het. Dat Gardermoen weer tot de snelste Europese banen gerekend kan gaan worden, werd al wel duidelijk. Ondanks dat er nog nauwelijks op de baan gereden was, noteerde regerend FIA Europees Pro Modified kampioen Michael Gullqvist in zijn eerste run al 6,14 seconden en was Kalle Lyrén in de Pro Stock Motorcycle klasse goed voor 7,04 seconden. Hierbij een kleine foto impressie van de Grand Opening.
De opening werd ingeluid met het tegelijk starten van alle nitro motorfietsen
In het rood de vele vrijwilligers die zo'n grote bijdrage hebben geleverd aan de realisatie van het nieuwe Gardermoen
De burgemeester van Gardermoen verrichtte de officiële opening
Gevolgd door het volkslied dat vol overgave werd gebracht