Dragracing: Drag Challenge en Gardermoen Raceway maken stappen

De Drag Challenge op Gardermoen Raceway was, is, en blijft het grootste en bekendste dragrace-evenement van Noorwegen. Een jaar na de verregende officiële opening van het totaal vernieuwde Gardermoen Raceway vond de 2017-editie van de Drag Challenge plaats. Dit keer waren de weergoden de Noorse organisatie beter gezind en konden de wedstrijden tot en met de finales worden afgerond. Een kleine fotografische terugblik op een evenement dat hopelijk ooit weer terugkeert op de Europese kalender.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Na een mede door een overheidssubsidie van 1,1 miljoen euro mogelijk gemaakte totale renovatie werd het gemoderniseerde Gardermoen Raceway begin augustus vorig jaar officieel heropend. Nadat eerst een nieuwe baan was aangelegd, werden afgelopen jaar de nodige andere voorzieningen onder handen genomen waarmee Gardermoen Raceway weer meetelt als een van de modernere banen van Europa. Financiële middelen om de Drag Challenge op te nemen in het FIA Europees Kampioenschap zijn er nog niet, maar met de Summit Racing EDRS European Drag Racing Series, het EDRS Pro Nordic Motorcycle Championship en het gegeven dat de wedstrijd meetelt voor de diverse Noorse kampioenschappen, brengt de Drag Challenge altijd een groot en sterk deelnemersveld op de been. Voor de Noorse teams die op Europees niveau acteren, is het tevens een van de weinige mogelijkheden om zich aan het eigen publiek te presenteren.
Gardermoen Raceway mocht zich op donderdag verheugen in hoog bezoek. Naast de burgemeester van Gardermoen, die vorig jaar de officiële opening van de baan verrichtte, en het hoofd van de regio Oslo, kwam de minister van transport van Noorwegen, Ketil Solvik-Olsen, 'even' langs. Maar liefst drie uur lang hield de minister zich op informele wijze op in een voor hem niet geheel onbekende omgeving.

De minister liet zich uitgebreid informeren over de techniek van een Top Fuel dragster.

En moest voor de Noorse krant op de foto met Maja Udtian.

Om uiteindelijk ook zelf een ritje te maken in de tweezits dragster en in iets meer dan 9 seconden de ¼ mijl af te leggen.

De pas 19-jarige Maja Udtian maakte op Gardermoen haar debuut in een Top Fueler. De Noorse begon met de nodige licentieruns en maakte daarbij indruk. De licentieprocedure kon nog niet met een volledige run worden afgerond. Dat staat nu gepland voor de eind augustus op Tierp Arena te verrijden en voor het FIA EK meetellende Scandinavian Internationals.




