Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Dico Internationals van topniveau

pm gullqvist2

Antti Horto heeft met een overwinning op Tierp Arena de spanning in de titelstrijd bij de Top Fuelers weer opgevoerd. Datzelfde deed Stefan Ernryd in de Pro Stock klasse door bij de voorlaatste ronde van het FIA Europees Kampioenschap als runner-up te eindigen. Sandro Bellio deed weer van zich spreken door met extreem snelle tijden de Top Methanol klasse op zijn naam te schrijven, terwijl Michael Gullqvist met een overwinning bij de Dico Internationals de titel in de Pro Modified klasse bijna niet meer kan ontgaan. De Nederlandse Pro Modified deelnemers waren op Tierp Arena minder gelukkig. Michel Tooren werd in de eerste eliminatieronde uitgeschakeld en datzelfde overkwam de nummer drie in de titelstrijd David Vegter, die daarbij ook nog eens een flinke motorschade opliep.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Een week na de NitrOlympX op Hockenheim stond met de Dico Internationals op Tierp Arena ronde vijf van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het programma. De fraaie en snelle Zweedse baan deed zijn reputatie weer alle eer aan want de wedstrijd leverde competitie op topniveau op, met veel spannende runs, snelle tijden en zelfs een nieuw Europees record.

tf jones
Liam Jones

Weer pole voor Liam Jones
In de Top Fuel klasse had Rune Fjeld Motorsport de afstelling voor de snelle baan van Tierp Arena al vlot gevonden, want met 3,94 en 3,95 seconden eisten Liam Jones en kampioenschapsleider Duncan Micallef op vrijdag al de eerste twee kwalificatieposities voor zich op.

tf erbacher
Jndia Erbacher

Jndia Erbacher verraste door na een forse motorschade in de eerste kwalificatierun in de laatste poging naar een tijd van 4,06 seconden te rijden, goed voor de derde kwalificatiepositie. Michael Kågered zakte daarmee met zijn tijd van vrijdag (4,07 seconden) naar de vierde plaats, gevolgd door Stig Neergaard, de nummer drie in de titelstrijd, die bleef steken op plaats vijf. Antti Horto, de runner-up na vier FIA EK wedstrijden, kwam zaterdag na een eerdere motorschade niet in actie en moest met zijn tijd van 4,15 seconden als zesde aan de eliminaties beginnen, nog altijd één plaats beter dan regerend kampioen Anita Mäkelä, die met 4,19 seconden bleef steken op plaats zeven. Stefan Gunnarsson maakte de eliminatieladder op acht compleet, terwijl niet geheel onverwacht Timo Lehtimäki en Björn Mårtensson met een negende en tiende plaats buiten de (eliminatie)boot vielen.

tf makela
Anita Mäkelä

Door deze kwalificatie-uitslag moesten Micallef en Mäkelä het voor de zoveelste keer dit jaar in de eerste eliminatieronde tegen elkaar opnemen. De Maltese lijstaanvoerder was dit jaar nog ongeslagen, maar liep op Tierp tegen zijn eerste nederlaag aan. Terwijl Micallef meteen na de start met gripproblemen te maken kreeg, snelde Mäkelä naar 4,10 seconden, de eerste overwinning in een eliminatieronde dit jaar voor de Finse regerend kampioene.

tf micallef
Duncan Micallef

Met de uitschakeling van Micallef lag de weg voor Horto en Neergaard open om het grote gat in de tussenstand van het kampioenschap flink terug te brengen. Neergaard profiteerde niet, want net als op Hockenheim lukte het de Deen niet om na de burn out zijn dragster tot stilstand te brengen, reed meteen door naar het einde van de baan en was uitgeschakeld.

tf neergaard
Stig Neergaard

Daarvan profiteerde Kågered die zich zo uiterst gemakkelijk voor de halve finale plaatste. Ook daarin had de Zweed weer alle geluk van de wereld. Jones had zich met een keurige 4,03 seconden in de eerste ronde ontdaan van Gunnarsson, maar in de halve finale vielen bij de burn out de parachutes uit de vergrendeling en was de rit voor de Brit al over voor die begonnen was. Zonder een serieuze run gereden te hebben stond Kågered daarmee in de finale.

tf horto1
Antti Horto

Aan de andere kant van de eliminatieladder deed titelkandidaat Horto goede zaken. In de eerste ronde klopte de Fin in 4,08 seconden Erbacher, om vervolgens in de halve finale met 3,99 seconden onder de '4' te duiken en Mäkelä kansloos te laten.

tf final
De finale tussen Antti Horto en Michael Kågered

In de finale herhaalde Horto dit kunststukje en klopte in 3,99 seconden Kågered, die al snel in de run in de problemen kwam. Met alleen nog de European Finals op Santa Pod te gaan, heeft Horto het gat naar Micallef nu teruggebracht tot 51 punten. Neergaard behield zijn derde plaats maar wordt nu op de hielen gezeten door Jones en Kågered. Met een zesde plaats kan Mäkelä titelprolongatie inmiddels uit haar hoofd zetten.

tf horto4
Het winnende team
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet