Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Primeur voor Ramon van der Weurf

weurf_nfc_01

Ramon van der Weurf ziet dit jaar een lang gekoesterde droom eerder dan gedacht in vervulling gaan. Momenteel wordt door de Leerdammer hard gewerkt aan Nederlands allereerste Nostalgia Funny Car, een ’71 Dodge Charger met 526ci Hemi alcohol motor. Hoewel het project al aardig vordert moet er nog heel veel werk worden verzet en is het ook nog wachten op de nodige ontbrekende onderdelen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings en Ramon van der Weurf

“Een Nostalgia Funny Car uit de ‘70er jaren is altijd mijn ultieme droom geweest. Door de crash tijdens de Dutch Finals van vorig jaar is het plan om die droom te realiseren wat vooruit geschoven. Van de Willy’s was alleen de motor nog over dus ik moest hoe dan ook helemaal opnieuw beginnen. De maandag na de crash begon het al te malen en toen Six-Pack Speedshop (www.six-packspeedshop.be) belde was de kogel door de kerk. Zonder hun steun en die van Kendall (www.kendall.nl) was dit allemaal niet mogelijk geweest”, aldus Ramon van der Weurf. Vervolgens begon de zoektocht naar de juiste onderdelen. Na verschillende chassis bekeken te hebben kwam Ramon uit bij de familie Saapola, de Finse dragracers die tot voor kort met twee Pro Mods aan het FIA Europees Kampioenschap deelnamen. Daar stond een rolling chassis inclusief Pontiac Firebird-body. Heel toevallig heeft de auto een Nederlandse achtergrond. Het betreft namelijk de ex Bucky Austin Top Alcohol Funny Car waarmee Lex Joon één NHRA-wedstrijd in Pomona reed en die door Rob Guérain naar Nederland werd gehaald. Na enkele optredens met Guérain aan het stuur verdween de auto naar Zweden om uiteindelijk bij Saapola te belanden. “Het moest een degelijk chassis zijn en dat is dit chroommolybdeen exemplaar beslist. Het voldoet aan alle moderne eisen wat veiligheid betreft”, verduidelijkt Ramon zijn keuze.

weurf_nfc_02

“Ik hoefde er alleen een motor in te zetten om te kunnen rijden”, vervolgt Ramon. Maar dat was niet het doel van de aan klassiekers verslaafde Leerdammer. Een oud-model body moest er komen en als Mopar-fanaat natuurlijk ook alleen van het merk Dodge. Bij The Funny Factory, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in het maken van Nostalgia Funny Car body’s vond Ramon zijn droom, een ’71 Dodge Charger die vervolgens door Six-Pack naar Nederland werd vervoerd. In verband met de wielbasis van het chassis moest de kap wel vijf inch worden verlengd terwijl de voorkant van het chassis door de beperkte overhang van klassieke Funny Cars een flink stuk moest worden ingekort. Het plan om de motor uit de Willy’s in te bouwen stuitte op te veel problemen. Derhalve staat deze motor, net als de originele Firebird-body nu te koop. Daarvoor in de plaats heeft Ramon de hand weten te leggen op een 526ci motor met 14/71 Kobelco blower afkomstig uit de Texas Big-Bird Pro Modified Superbird. De motor wordt volledig door Six-Pack Speedshop gereviseerd. In de Superbird was de motor goed voor tijden van 6,20 seconden waarbij het geschatte vermogen uitkomt op rond de 2.500 pk. Om het geheel zo oorspronkelijk mogelijk te houden werd de moderne hoge carbon scoop ingeruild voor een klassiek glimmend plat exemplaar. Een Lenco moet voor de overdracht van het vermogen richting de achterwielen zorgen.

weurf_nfc_03

Sinds februari wordt er door Ramon iedere avond en alle weekenden hard aan de auto gewerkt waarbij hij gelukkig regelmatig hulp krijgt van vrienden. “We zijn bij een Amerikaanse wedstrijd gaan kijken om te zien hoe dit soort auto’s precies is gebouwd. Hier is er geen enkele ervaring mee. Omdat we toch nog op onderdelen moeten wachten en de eerste wedstrijden van het seizoen zeker niet gaan halen, nemen we nu de tijd om de auto 100% perfect af te bouwen. Alles voldoet aan de moderne Funny Car eisen. In augustus wil ik in Hockenheim en op Drachten de eerste runs met de auto maken om er dan volgend jaar echt vol tegenaan te gaan”, besluit Ramon.

weurf_nfc_04
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet