Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Europese kampioenen op Santa Pod gekroond

ef_tf_tijd

De diverse Europese kampioenschappen werden niet in rechtstreekse confrontaties beslist en ook waren de kampioenen al voor de finales bekend, maar verder hadden de European Finals alles, inclusief snelle tijden, records en twee verrassende kampioenen. Bij de motoren wisten de Nederlanders hun titelkansen niet te verzilveren maar verzachtte Martijn de Haas het leed door uiterst verrassend de wedstrijd in de klasse Super Twin op zijn naam te schrijven.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Even dreigde het seizoen 2010 op Santa Pod geheel in stijl te worden afgesloten. Voorspellingen van regen op vrijdag en vooral zaterdag deden vrezen dat net als eerder op Mantorp en Hockenheim het weer ook de ontknoping van de titelstrijd ernstig zou gaan beïnvloeden. Gelukkig slaan ook Engelse weersvoorspellers de plank wel eens flink mis want op vrijdag moest weliswaar één kwalificatieronde worden geschrapt maar op zaterdag scheen de zon en waren net als op zondag de omstandigheden uitstekend. Het FIA en UEM Europees Kampioenschap kreeg daarmee toch de spannende ontknoping die het verdiende.

ef_tf_carter
Andy Carter

Wereldtijd
Ster van de Top Fuel-kwalificatie was Andy Carter. Op vrijdag was de Engelsman met 4,61 seconden goed voor de tot dat moment snelste tijd ooit in Europa gereden. De ‘lage’ eindsnelheid van 298 mph gaf al aan dat er meer mogelijk was geweest als Carter niet te vroeg van het gas was gegaan. Dat ‘meer’ werd op zaterdag duidelijk toen de door Per en Karsten Andersen getunede Lucas-dragster met 4,572 seconden en 320,19 mph (515 km/u) de eerste Europese 4,5 seconden op het scorebord bracht. Met deze tijd mag Carter zich voorlopig weer Europees recordhouder noemen. Van de twee grootste titelkandidaten deed Risto Poutiainen het met 4,76 seconden net iets beter dan leider Urs Erbacher die met 4,84 seconden en een derde kwalificatieplaats maar weinig hoefde toe te geven. Op de vierde plaats eindigde Stig Neergaard maar de Deen had in de tweede kwalificatierun (4,85 seconden) een angstig moment toen op de finishlijn bij 268 mph een achterband explodeerde. Gelukkig wist Neergaard zijn auto bijna onbeschadigd tot stilstand te brengen. Dat kon niet worden gezegd van zijn teamgenoot Jöran Persaker die in de eerste kwalificatierun zijn motor zag exploderen en in een grote vuurbal de finish passeerde. De Zweed wist zich uiteindelijk ook niet voor de eliminaties te plaatsen.

ef_tf_makela
Anita Mäkelä

Dat laatste lukte wel bij Anita Mäkelä, al deed de snelste rijdster van de laatste twee wedstrijden dat pas in haar laatste kwalificatierun. In de tweede run zette de nummer drie uit de tussenstand van het kampioenschap weliswaar met 4,74 seconden de tweede snelste tijd op de klokken maar reed op de finish dwars door de reflectors van de tijdwaarneming en dus werd de tijd ongeldig verklaard. In de laatste run driftte de Finse opnieuw naar het midden van de baan, ging nu wel op tijd van het gas waarbij de 5,33 seconden goed genoeg was voor de zevende plaats. Janne Ahonen, de Finse ex-skispringer en volksheld doet het in zijn tweede sportcarrière als dragracer steeds beter en na zijn sterke optreden op Hockenheim was een 4,91 seconden voldoende voor de vijfde kwalificatiepositie.

ef_tf_poutiainen
Anita Mäkelä (voorgrond) schakelt Risto Poutiainen uit

Voortijdige beslissing
In de eerste eliminatieronde viel helaas al de beslissing in de titelstrijd. Eerst was het de beurt aan Erbacher. In 4,85 seconden zette de Zwitser Jari Halinen (4,98 seconden) aan de kant en behield daarmee zijn leidende positie in het kampioenschap. Vervolgens was het de beurt aan Poutiainen om met een overwinning zijn kansen in leven te houden. Meteen na de start ging de Fin echter up in smoke en zag Mäkelä naar de zege rijden. Daarmee was de tweede Top Fuel-titel voor Erbacher meteen een feit aangezien ook Mäkelä de Zwitser niet meer kon inhalen. In de eerste eliminatieronde kwam er ook een eind aan het raceweekend van Carter. Halverwege de baan raakte de Engelsman uit de koers, reed tegen de reflectors van de tijdwaarneming en moest daarmee de winst laten aan Micke Kagered.

ef_tf_ahonen
Janne Ahonen (voorgrond) bereikt ten koste van Micke Kagered de finale

In de halve finale werd de Zweed vervolgens geklopt door Ahonen die in de eerste ronde Neergaard het nakijken had gegeven. In de andere halve finale toonde Erbacher opnieuw zijn constante vorm door in 4,90 seconden Mäkelä naar huis te sturen. Voor Ahonen kon het zijn eerste Top Fuel-overwinning worden. Erbacher had daar als net gekroonde kampioen andere ideeën over. De Zwitser gaf zijn titel extra glans door in 4,88 seconden (tegen 4,98 seconden voor Ahonen) naar de overwinning te rijden.

ef_tf_finale
Urs Erbacher (voorgrond) klopt in de finale Janne Ahonen

ef_tf_podium
Urs Erbacher viert zijn winst en titel, naast de Zwitser Euro Finals runner-up Janne Ahonen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet