Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Drachten maakt van de nood een deugd

kop_2

Dragracen is de sport voor de snelle, korte actie. Tijdens de Drachten Nationals was snelle actie niet alleen bij de rijders, maar ook bij de organisatie vereist. Regenvoorspellingen komen in dit land namelijk meestal wel uit en met een buienradar waar Nederland op zondag niet eens meer zichtbaar was, besloot de wedstrijdleiding zowel de kwalificaties als de eliminaties op zaterdag te laten verrijden. Als een crash geen roet in het eten had gegooid, waren er op zaterdagavond zelfs nog winnaars gehuldigd. Nu bleven de Drachten Nationals steken bij de halve- en kwartfinales.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Als Nederlandse dragracer is het met één, niet-permanente baan en drie wedstrijden per jaar al roeien met de riemen die je hebt. Maar als roeien ook nog bijna letterlijk genomen moet gaan worden, wordt het allemaal wel heel vervelend. Met drie verregende eliminaties vorig jaar in het achterhoofd, een verregende kwalificatiedag op vrijdag en een 100% zekere kans op veel regen op zondag, borrelde bij de wedstrijdleiding in de loop van zaterdag het idee op om de eliminaties van de Drachten Nationals meteen in aansluiting op de kwalificaties van zaterdag te laten verrijden. De om ’s morgens negen uur begonnen racedag kwam daarmee pas om tien uur ’s avonds tot een einde. Een gelukkig voor rijder Frank Eijskoot goed afgelopen crash, waarna de vangrail gerepareerd moest worden, zorgde voor oponthoud, maar anders waren de Drachten Nationals zelfs nog op zaterdagavond afgerond. Nu bleef het programma steken bij de halve- dan wel kwartfinales. Met onafgebroken neerstortende regen hoefde op zondag aan rijden zelfs niet meer gedacht te worden.

spet_leersum
Wouter van Leersum. Na de start kreeg de Camaro de vele pk’s maar moeilijk aan het asfalt

Sterk internationaal veld
De klasse Super Pro ET is de hoogste en snelste klasse van het Open Nederlands Kampioenschap en opvallend genoeg met 23 deelnemers tijdens de Drachten Nationals ook nog eens de best bezette klasse. Omdat de Drachten Nationals ook meetelde voor de EDRS European Drag Racing Series en de (Duitse) Super Pro ET Challenge, in deze spectaculaire klasse veel Duitse deelnemers. Maar daarnaast ook veel Nederlandse rijders die de afgelopen maanden flink hebben geïnvesteerd in (gedeeltelijk) nieuw materiaal.

spet_wijden
Tom van der Wijden

Ondanks de sterke buitenlandse concurrentie was het de in de Super Pro ET debuterende Tom van der Wijden die de eerste kwalificatiepositie voor zich opeiste. Met zijn deze winter van een nieuwe motor voorziene en sterk aangepaste Chevelle wist Van der Wijden de eerste twee eliminatieronden te overleven en plaatste zich zo voor de kwartfinales. Opvallende genoeg deden dat ook Johan Oomen, John Gerritsen en Maurice van der Laan.

spet_oomen
Johan Oomen

Voor de eerste was het, na een optreden tijdens de Main Event, zijn debuut met de fraaie Viper op Drachten, terwijl de laatste twee voor de Drachten Nationals nog geen meter met hun deze winter nieuw ingebouwde motoren en aangepaste auto’s hadden gereden.

spet_gerritsen
John Gerritsen

spet_laan
Maurice van der Laan

Van der Wijden had het in de kwartfinale moeten opnemen tegen de ervaren Duitser André Müller, terwijl Van der Laan op Michael Mikuscheit zou zijn gestuit. Zover kwam het dus niet meer.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet