DTM: DTM biedt spektakel van start tot finish op Hochenheim (lang)
Meer bezoekers dan ooit, meer media-aandacht dan ooit, dus dan ook maar proberen meer actie te bieden dan ooit, moeten de coureurs in de DTM tijdens de openingsrace van 2004 gedacht hebben. In zowat elke van de 37 ronden die de coureurs aflegden tijdens de wedstrijd op Hockenheim, was er wel een inhaalpoging of ander spectaculair moment te zien. Daarmee was deze openingsrace absoluut de kroon op een tot in de puntjes georganiseerd weekend.
Tekst: Ralf Dennissen
Foto's: Boudewijn Pieters
De belangrijkste conclusie na de eerste race is natuurlijk dat de hegemonie van het HWA Mercedes-fabrieksteam er voorlopig nog wel even zal blijven. Tijdens de race waren de auto's uit Stuttgart namelijk een klasse apart. Wanneer Jean Alesi en Bernd Schneider niet uitgevallen waren, had Mercedes-Benz de plaatsen één tot en met vier opgeëist. Nu bleef het 'slechts' bij een dubbeloverwinning voor Gary Paffett en Christijan Albers.
Toch lijkt met name Audi dichterbij te zijn gekomen in de winter, getuige de goede prestaties in de kwalificatie en race. "Bij de eerste vijf auto's zaten drie Audi's", vatte Audi's hoogste motorsportman Dr. Wolfgang Ullrich het samen. "Alleen reden ze nog op de verkeerde plaatsen. We konden Mercedes-Benz niet echt aanvallen."
Bij Opel leek het allemaal wat moeizamer te gaan dit weekend. De snelheid was er nog niet helemaal en alleen Timo Scheider en Peter Dumbreck konden het tempo enigszins volgen. Scheider kwalificeerde zich als vijfde en werd achtste in de race. Dumbreck vocht zich vanaf plek 21 terug naar een mooie zesde plaats. Vooraf werden Heinz-Harald Frentzen goede kansen toegedicht, maar meer dan een zestiende kwalificatietijd en plek elf in de race zat er niet in. "Ik moet vaststellen dat - om vooraan mee te rijden in deze klasse - echt alles moet kloppen. Dat was bij mij nog niet het geval", aldus de vice-wereldkampioen Formule 1 van 1997.
Raceday start in stijl
Op 28 januari van dit jaar overleed DTM-commentator-sinds-jaar-en-dag Kalli Hufstadt op 63-jarige leeftijd. Hufstadt opende de zondag traditioneel door op zijn mondharmonica 'Morning has broken' te vertolken via de stadionspeakers. Met name bij het afscheid van de DTM in 1996 en de wedergeboorte in 2000 kreeg dit ritueel een speciale lading. Op de zondagmorgen van 18 april 2004 werd Kalli Hufstadt in stijl herdacht. Het was muisstil op de tribunes en in de paddock, terwijl 'Morning has broken' nogmaals over het circuit klonk. De rijders hadden zich voor de gelegenheid met hun auto's in de pitsstraat opgesteld.