Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Mercedes-Benz-dubbelzege in Oschersleben

oschersleben_felicitaties_haug
Winnaar Paul Di Resta krijgt de felicitaties van Norbert Haug

Zeven tegen één - dat is de tussenstand tussen Mercedes-Benz en Audi in de strijd om DTM-overwinningen dit seizoen. Op het circuit van Oschersleben won de Schot Paul Di Resta voor de tweede maal op rij, terwijl Bruno Spengler met de tweede plaats niet alleen de Mercedes-Benz-dubbelzege completeerde, maar ook zijn positie als leider in de tussenstand van het kampioenschap wist vast te houden. Mattias Ekström eindigde als derde en beste Audi-rijder. Daarmee is de Zweed de enige Audi-rijder die nog titelkansen heeft, hoewel die kansen met een achterstand van 26 punten bij nog maximaal 30 beschikbare punten nog slechts theoretisch van aard zijn.


Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


oschersleben_dtm_start_3
Startfase met Di Resta en Spengler voor Rockenfeller en Scheider

Met Paul Di Resta op pole-position (‘Paul-postion’, zoals Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug dat noemt) en Bruno Spenger voor de zesde maal dit seizoen op de tweede startplaats was de eerste rij van de startopstelling vast in handen van Mercedes-Benz. In deze volgorde reed het Schots-Canadese duo dan ook in de eerste ronden van de wedstrijd, met Timo Scheider als beste Audi op de derde plaats. Bij het uitkomen van de tweede bocht strandt Molina in de grindbak, nadat hij is aangetikt door Jarvis, die op zijn beurt weer door Paffett is geraakt. Een ronde later strandt Winkelhock, nadat hij te hard over de kerbstones gereden is.

oschersleben_tomczyk_paffett
Duel tussen Tomczyk en Paffett, dat nog tot positiewisselingen zou leiden

Duel tussen Paffett en Tomczyk leidt tot discussie

In de zevende ronde passeert Gary Paffett na enkele pogingen Martin Tomczyk, maar twee ronden later komt het bericht van de wedstrijdleiding dat deze actie niet werd goedgekeurd. Daarop moet Paffett zijn Duitse opponent weer voor laten gaan. Veel begrip was er niet voor de beslissing van de wedstrijdleiding, die in Oschersleben werd bijgestaan door Marco Werner als ‘race-consultant’. In het WTCC zouden de sportcommissarissen waarschijnlijk het incident niet eens een tweede keer op video hebben bekeken… In de zestiende ronde, nadat beide hun eerste pitstop hebben gemaakt, haalt Paffett uiteindelijk toch nog Tomczyk in.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet