Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton blijft rustig in tumultueuze afvalrace

In een eerste Grand Prix van het jaar die bol stond van spektakel, actie en ook blunders toonde Lewis Hamilton zich de enige constante factor. De Brit trok zich niets aan van alle safetycars en onderdelen op de baan en bleef rustig aan kop rijden. De rest van het veld gaf een cursus fouten maken, waarna uiteindelijk slechts zeven auto’s de eindstreep behaalden.

Tekst: Daan Jeuken

Eerste start, eerste safetycar
Bij de seizoensstart komt Robert Kubica op plaats twee prima uit de startblokken en nijgt leider Hamilton zelfs te passeren. De Brit pareert de aanval echter, wat ook teamgenoot Kovalainen doet bij Felipe Massa. In plaats van aansluiten op plaats vier verliest Massa echter de controle over zijn wagen, spint en beschadigt zijn voorvleugel tegen de boarding. De Braziliaan moet snel de pits in, maar hiervoor heeft hij tijd genoeg, want de safetycar is de baan op wegens een botsing tussen Vettel en Fisichella in bocht 1. Pech voor Massa is dat hij nog en keer extra de pits in moet; tijdens de safetycarfase mocht er niet getankt worden en zo doet Massa zijn pitstop in etappes.

Achter de safetycar trekt het stof op en blijkt kampioen Räikkönen geweldig te zijn gestart en al op p8 rond te rijden. Vettel, Fisichella, Webber, Button en Davidson heten de eerste uitvallers van vandaag. De volgende heet Adrian Sutil, die na tien rondjes zijn Force Inda F1 in de pits parkeert.

Hamilton start furieus
Lewis Hamilton gaat in er in de openingsfase als een dolle vandoor. In tien rondjes bouwt de Brit een voorsprong op van 7,5 seconde op Kubica. Vlak achter de Pool rijdt de tweede McLaren Heikki Kovalainen. Het toptrio wordt op vijf seconde gevolgd door Rosberg en Heidfeld. Trulli, Barrichello en Räikkönen vullen de laatste podiumposities.

Kimi Räikkönen zit te loeren achter Rubens Barrichello, die op plaats zeven een stuk hoger ligt dan hij vorig jaar ooit gelegen heeft. Wanneer de Fin uiteindelijk in zijn inhaalactie slaagt komt wel gelijk het behoorlijke snelheidsverschil aan het licht. De twee wonnen wel al een positie toen Robert Kubica als eerste zijn reguliere stop maakte. Lewis Hamilton is tweede en hij valt terug tot p4 achter Kovalainen, Rosberg en Heidfeld. Wanneer zij echter allemaal stoppen heeft Hamilton de leiding weer terug in handen. Rosberg is bij zijn stop een plaats aan Heidfeld verloren en wordt ook nog gepasseerd door Alonso, terwijl Räikkönen lang door kan rijden en vlak achter Kovalainen derde rijdt.

Weer een safetycar
Terwijl Räikkönen aan kop furore maakt wil de opmars van Felipe Massa nog niet zo vlotten. Aan de staart van David Coulthard aanbeland gaat Massa in de aanval op het rechte stuk. De Red Bull-coureur geeft echter weinig ruimte, terwijl de verdediging van Coulthard zal zeggen dat Massa nog niet ver genoeg naast de Schot zat. Feit is echter dat de twee met elkaar in aanraking komen, waarvan Coulthard het grootste slachtoffer is, met een behoorlijk opgevouwen bolide. De safetycar komt voor de tweede keer vandaag de baan op, wat ieders voorsprong als sneeuw voor de zon doet verdwijnen en de gelapte auto’s de kans geeft om zich van hun rondje achterstand te ontdoen. Wanneer ook de pitstraat open gaat duikt het halve veld de pits in.

Beginnersfout en pech bij Ferrari
Bij de herstart zit Kimi Räikkönen flink te jagen op Heikki Kovalainen. In de eerste bocht weet de McLaren-Fin zijn landgenoot achter zich te houden; in de tweede bocht dwingt de minder ervarene de wereldkampioen in een beginnersfout want Räikkönen verremt zich als een rookie, gaat diep door het stof en kan achteraan aansluiten. Om het drama van Ferrari compleet te maken valt Massa vervolgens ook uit; de Braziliaan kampt met hetzelfde softwareprobleem als Räikkönen gisteren. Het feit dat deze software door McLaren is ontwikkeld, is voer voor de complotdenkers bij Ferrari.

De Ferrari’s zijn niet de enigen met problemen na de safetycar, want de uitvallers vallen nu met bosjes. Eerst moet Nelsinho Piquet zijn auto aan de kant zetten, vervolgens doet Takuma Sato hem dit na. Inmiddels zijn er nog maar elf auto’s over, waarvan de wereldkampioen de laatste stek bezet. Met dit aantal rijders zit debutant Bourdais zomaar op puntenkoers. Ook Rubens Barrichello is op goede koers, op plaats vijf kan hij al vier meer punten halen dan hij het vorige seizoen heeft gedaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet