Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

IRL: Sam Hornish vestigt nieuw record



Sam Hornish jnr. vestigde gisteren op de California Speedway een nieuw record.

De Panther coureur mag zich officieel recordhouder noemen van de snelst verreden race ooit. Met een gemiddelde van ruim 207.151 mph. verbeterde hij het record van Jimmy Vasser, die tijdens de CART finale in 2002 197.995 mph. op zijn naam zette. Officieel won Hornish de voorlaatste IRL race met een gemiddelde van meer dan 331 km/u! 

Tekst: Willem J. Staat 

De 2003 editie van de Toyota 400 staat officieel in de recordboeken als de snelste race in de geschiedenis van de autosport. Hornish vertrok vanaf een tiende startplaats en werkte zich snel op naar de kopgroep. De prestatie van Hornish mag des te indrukwekkender genoemd worden omdat hij het vanaf het begin zonder spotter en radio-communicatie moest doen. Alleen Alex Barron bezorgde Hornish even een adembenemend moment toen de wielen bij het dubbelen van Barron elkaar raakten. Hornish verklaarde na afloop dat hij eigenlijk een beetje met de concurrentie speelde.Ik kon met ze doen wat ik wilde, alleen in Turn 2 was de auto een beetje loose.In de 186e ronde nam Hornish definitief de kop en stond die niet meer af en is de leiders in het kampioenschap tot op 19 punten genaderd.De finale op de Texas Motor Speedway zal zich afspelen tussen Helio Castroneves, Scott Dixon, Tony Kanaan en Sam Hornish. 

De als tweede gefinishte Scott Dixon verklaarde geen antwoord te hebben op de aanvallen van Hornish, maar was desalniettemin tevreden met de uitkomst van de race. De Nieuw Zeelander staat op een gedeelde eerste plaats met Helio Castroneves. Scott Dixon die de afgelopen week samen met zijn manager Stefan Johansson in zijn geboorteland vertoefde vertelde dat er in 2004 nauwelijks opzienbarende F-1 transfers te verwachten zijn, maar in 2005 kunnen we zeer spectaculaire wisselingen verwachten, vertelde Scott. Omdat er bij Toyota geen mogelijkheden zijn heeft Dixon inmiddels zijn IRL contract met Ganassi voor 1 jaar verlengd. De als derde gefinishte Tony Kanaan was nogal lovend in zijn commentaar over Hornish. Die Hornish doet soms toch wel dingen waarvan je onder de indruk raakt.Maar aan een overwinning op Texas zal hij zeker niet genoeg hebben, waarschuwde hij! 

Ronduit teleurstellend was het optreden van Team Penske. Helio Castroneves kwam niet verder dan een zesde plaats, terwijl Gil de Ferran naar het G-Force chassis was overgestapt waarmee hij op Indy won en slechts als 15e eindigde.De vierde plaats ging naar Dan Wheldon, terwijl Tomas Scheckter als vijfde eindigde nadat hij ruim 112 ronden op kop had gereden.Eigenlijk weet ik niet waarom dit resultaat zo slecht is, maar die auto werd steeds slechter,terwijl hij in de openingsfase perfect lag. De afstellingen tijdens de pitstops brachten nauwelijks verbetering. Scheckter zag enkele malen het beton angstvallig dichtbij komen. De wedstrijd op Fontana werd slechts door een neutralisatie voor debris gekenmerkt. 

Uitslag:
1. Sam Hornish jr.(USA) Dallara Chevrolet 200 ronden,
2. Scott Dixon(NZ) G-Force Toyota.
3. Tony Kanaan(BR) Dallara Honda.
4. Dan Wheldon(GB) Dallara Honda5. Tomas Scheckter(ZA) G-Force Toyota.
6. Helio Castroneves(BR) Dallara Toyota
7. Roger Yasukawa(J) Dallara Honda
8. Scott Sharp(USA) Dallara Toyota 199 ronden
9. Al Unser jr.(USA) Dallara Toyota.
10. Alex Barron(USA) Dallara Chevrolet . 

De stand in het kampioenschap is als volgt:
Helio Castroneves 467 punten
Scott Dixon  467 punten
Tony Kanaan 460 punten
Sam Hornish 448 punten
Gil de Ferran 437 punten 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet