Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

IRL:Tony Kanaan domineert in Phoenix

De Braziliaan Tony Kanaan behaalde op de Phoenix International Raceway zijn tweede IRL zege voor het team van Andretti Green.Exact een jaar geleden boekte de Braziliaan op dezelfde 1 mile oval zijn allereerste IRL overwinning. De vier AGR rijders drukte duidelijk hun stempel op deze race, waarbij Dario Franchitti een fraaie eindklassering in de slotfase door een domme communicatiefout in rook zag opgaan.

Tekst Willem J.Staat
foto IRL, Toyota
 



Een onschuldige crash van Robbie Buhl in de 180e ronde in Turn 3 lokte een kettingreactie uit. Panther rijder Tomas Scheckter, die in fel gevecht was met de Schot Dario Franchitti, ging bij het gele licht direct van het gas.Dario Franchitti, die op dat moment met zijn team via de boordradio aan het communiceren was, werd niet door zijn spotter geinformeerd en ramde Scheckter vol.Ik begrijp niet, waarom ik hierover niet werd ingelicht, aangezien het licht al een halve ronde op geel stond. De woedende Tomas Scheckter stapte verbijsterd uit zijn gehavende Panther Dallara Chevrolet en uitte zijn frustratie door uitgebreid met zijn vuisten op de sidepods van de Andretti Green bolide te slaan. Waarom ben ik nu altijd het slachtoffer van dit soort acties, vroeg Scheckter zich af. Team manager Kim Moyer van AGR racing nam de verantwoordelijkheid op zich.Scheckter blokkeerde Dario behoorlijk, maar op het moment van de crash was iedereen over de radio aan het communiceren. Maar ik begrijp die spotter niet.Ook tweevoudig kampioen Sam Hornish had zijn dag niet. De winnaar van de openingswedstrijd schampte de muur en veroorzaakte de eerste neutralisatie en verloor na een kortstondige reparatie ruim vier ronden en eindigde als 15e. Ook zijn Penske teamgenoot Helio Castroneves speelde nauwelijks een rol van betekenis, maar het gerenommeerde Team Penske wist de Braziliaan door een uitgekookte strategie weer terug in de leading lap te brengen. De Braziliaan eindigde als zesde. Nog slechter verging het Adrian Fernandez, die na een matige kwalificatie bij destart niet met de versnellingsbak kon omgaan en direct uitviel. Ik was de bak van de Champcars gewend klonk het enigszins domme commentaar.   

Kanaan domineerde vrijwel de gehele wedstrijd. Na de laatste re-start in de 191e ronde leek zijn overwinning even in gevaar te komen, maar kampioen Scott Dixon was niet in staat om de AGR rijder echt te bedreigen.

De zinderende hitte, autos met minder downforce, betekenden gewoon dat je niet over de grip beschikte, die je eigenlijk nodig had, aldus Dixon, die eraan toevoegde op de topjes van zijn tenen gereden te hebben. Na 19 jaar autosport moet je mij niet meer vertellen, hoe ik races moet winnen vertelde winnaar Tony Kanaan, die de gevoelens van vrijwel deelnemers verwoordde door te zeggen dat het met temperaturen ver boven de 40 graden vooral in de eindfase voor iedereen erg zwaar was. Firestone tyre-engineers hadden asfalt-temperaturen ver boven de 70 graden Celsius gemeten.

UITSLAG
1. Tony Kanaan(BR) AGR Dallara Honda 200 ronden
2. Scott Dixon(NZ) Ganassi G-Force Toyota 200 ronden
3. Dan Wheldon(GB) AGR Dallara Honda   200 ronden
4. Alex Barron(USA)  Cheever Dallara Chevrolet 200 ronden
5. Darren Manning(GB) Ganassi G-Force Toyota 200 ronden
6. Helio Castroneves(BR) Penske Dallara Toyota 200 ronden
7.Bryan Herta(USA)   AGR Dallara Honda 200 ronden
8.Tora Takagi(J)    Nunn Dallara Toyota   199 ronden
9.Buddy Rice(USA)    Rahal Dallara Honda   198 ronden
10.Greg Ray(USA)  Access G-Force Honda    198 ronden 
 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet