Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Zege voor Audi Sport Japan Team in Le Mans



Zoals verwacht heeft Audi de 72ste editie van de 24 uur van Le Mans naar zich toegetrokken. Het is echter niet het Audi Sport UK Team Veloqx geworden, die het grootste gedeelte van de race op kop lag, maar het Audi Sport Japan Team Goh. Japanner Seiji Ara mocht de winnende Audi naar de finish rijden, maar grote overwinnaar is zijn teamgenoot, de Deen Tom Kristensen, die voor de zesde keer de zege op zijn naam schrijft en daarmee het record van Jacky Ickx evenaart. De Nederlanders op Le Mans kenden veel pech. Beste Nederlander was Jan Lammers, die met zijn Dome Judd op een zevende plaats algemeen eindigde.
 

Tekst: Laura Postma
Foto's: Chris Schotanus 

De race was spannend tot aan het einde. Johnny Herbert had vlak voor de finish slechts een achterstand van dertig seconden en was flink gas aan het geven om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de Japanner Ara. Maar toen Herbert te maken kreeg met een blokkerende achterkant van zijn Audi nummer 88 en hij daardoor even door het grint moest, stond niets meer de overwinning van het Audi Sport Japan Team in de weg. Johnny Herbert en het Audi Sport UK Team Veloqx moesten genoegen nemen met een tweede plaats. Het is de derde achtereenvolgende keer dat Hebert tweede wordt in Le Mans.

 

De derde plaats was eveneens voor Audi en Champion Racing. Een knappe prestatie van het team, want na de enorme crash die JJ Letho in de beginfase van de race maakte, zag het er niet naar uit dat het team nog zo ver naar voren zou kunnen komen. Dat valt ook te zeggen voor het andere Audi-team dat bij die crash betrokken was, het tweede Audi Sport Uk Team. Zij eindigden op een vijfde plaats, met slechts twee rijders, Frank Biela en Pierre Kaffer, die samen maar liefst twinitig uur reden. McNish werd na een bezoek aan het ziekenhuis verboden om nog te rijden. Bovendien had de ernstig beschadigde Audi meer dan een uur in de garage doorgebracht. De eerste 'niet-Audi' in de top tien kwam als vierde over de eindstreep. Pescarolo Sport, met de gelijknamige Judd en rijders Ayari, Comas en Treluyer greep daarmee net naast het podium, maar deed toch goede zaken in Frankrijk. Helaas hadden de rijders van Racing for Holland veel pech. Nadat Jan Lammers en zijn team al te maken hadden gehad met elektrische problemen en een kapotte brandstoftoevoer, zou de Dome Judd gedurende de race nog vaker de pits op moeten zoeken met verschillende technische problemen. Elke keer werd er weer een oplossing gevonden en kon de Dome Judd toch blijven rijden en met Lammers als zevende algemeen en als zesde in de LM P1-klasse over de finish komen.
 
Met de tweede RfH-auto zou het een stuk slechter gaan. De versnellingsbakproblemen waar de nummer 16 al eerder veel tijd mee verloor, bleven in de race voor problemen zorgen. Bovendien brak er bij het tanken een klein brandje uit, maar die was snel geblust en Tom Coronel kon zijn weg vervolgen. Dat gold niet voor Ralph Firman. De Brit mocht de eindstint rijden, maar schoot hard van de baan en beschadigde de auto hevig. De voorkant lag er volledig af en de wielen stonden scheef. Firman wist de pits nog te halen, maar de auto was te beschadigd om in de korte tijd voor de finish nog te repareren. Coronel, Firman en Wilson werden uiteindelijk nog als negentiende geklassificeerd. 

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet