Sportscars: Peugeot wint in Monza, Van Merksteijn-Porsche tweede na inhaalrace (update)
Na een spannende slotfase heeft het Peugeot-duo Pedro Lamy en Stéphane Sarrazin de tweede ronde van de Le Mans Series gewonnen. De Audi van Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat eindigde op de tweede plaats.
In de LMP2-klasse ging de zege naar de Deense Essex-Porsche, terwijl het Van Merksteijn-team met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn na een fantastische inhaalrace toch nog als tweede eindigde. Jan Lammers werd met zijn Horag-teamgenoten derde in de klasse. Michael Vergers viel met de Zytek ver terug nadat hij van de baan raakte en uit de grindbak moest worden getrokken. Hij werd elfde in de klasse. In de GT1-klasse werd de Lamborghini van Peter Kox vierde met vier ronden achterstand.
Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik en www.lemans-series.com
De slotfase werd overschaduwd door een enorme crash van Stéphane Ortelli in de Courage-Oreca-Judd, zo’n 15 ronden voor het einde. Bij het aanremmen van de eerste chicane trad er een nog niet nader vastgesteld probleem op, waardoor de auto eerst rechts de vangrail raakte, vervolgens diverse keren over de kop sloeg en slechts op een haar na de Audi van Allan McNish miste en tenslotte aan de andere kant van de baan tot stilstand kwam. Van de auto was weinig meer over. De horror-crash deed velen denken aan het ongeval van Peter Dumbreck in 1999 met de Mercedes-Benz CLR in Le Mans. Wonder boven wonder waren de gevolgen voor Ortelli niet erger dan een gebroken rechter enkel, na een nacht in het ziekenhuis mag hij morgen alweer naar Monaco.
De strijd om de overwinning werd eveneens in de slotfase beslist. Lamy in de Peugeot moest naar binnen voor een stop-and-go vanwege inhalen onder geel. Rockenfeller in de Audi dacht dat hij daardoor in de eerste bocht vrij baan had en Lamy hem er wel langs zou laten, maar het kwam tot een aanrijding tussen de beide auto’s, waarbij het linker voorwiel van de Audi beschadigd raakte. Omdat Lamy’s stop-and-go natuurlijk korter duurde dan de reparatie van de Audi ging het Peugeot-duo met de overwinning aan de haal. De spannende strijd om de derde plaats werd eveneens in de slotfase beslist, toen Harold Primat in de Pescarolo-Judd de Brit Stuart Hall in de Création voorbijstak en de derde plek veiligstelde.
In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Deense Essex-Porsche-team, dat pas voor het tweede weekend op internationaal niveau actief is. John Nielsen en Casper Elgaard rijden op Dunlop-banden, in tegenstelling tot de andere Porsche-teams, die met Michelin in actie komen. Zoals gemeld reden Jos Verstappen en Peter van Merksteijn een keurige inhaalrace, waarvoor ze nog met de tweede plaats beloond werden. “Ik had niet gedacht dat dit na de aanrijding nog mogelijk zou zijn”, aldus Verstappen. De Horag-Porsche verloor veel tijd nadat Didier Theys uit de grindbak getrokken moest worden.
Uiteindelijk werd het Zwitserse team met Jan Lammers nog als derde geklasseerd. “Dit is zo’n race waar je ondanks allerlei problemen dan tot je eigen verrassing toch nog op het podium komt, omdat ook de anderen problemen hebben”, aldus Jan Lammers. Een van die mensen met problemen was Michael Vergers, die aanvankelijk goed meestreed in de LMP2-klasse, maar daarna van de baan raakte en heel wat ronden verloor. Omdat hij teveel achterstand opgelopen had, haalde hij weliswaar wel de eindstreep, maar werd hij niet meer geklasseerd.
De overwinning in GT1 ging naar de Team Modena-Aston Martin van Antonio Garcia en Tomas Enge, voor de beide Alphand-Corvettes. Peter Kox en Roman Rusinov werden met de Lamborghini vierde. “We waren hier gewoon niet snel genoeg, heel simpel”, verklaarde Kox na afloop. “Het zag er nog even naar uit dat we misschien nog op het podium hadden kunnen komen, omdat ook de anderen problemen hadden, maar toen had ik een klapband en was het gebeurd.”
In de GT2-klasse was het in eerste instantie Raymond Narac en Richard Lietz in de Imsa-Performance-Matmut-Porsche die als winnaars werden afgevlagd. Na de race werd de Porsche echter uit de einduitslag gehaald wegens technische onvolkomenheden. Lars Erik Nielsen, Richard Westbrook en Allan Simonsen in de Farnbarcher-Porsche werden nu de winnaars. Het Farnbacher-team, dat op twee paarden wedt, behaalde nog een podiumplaats met Pierre Kaffer en Pierre Ehret in de Ferrari 430. De Speedy-Spyker van Andrea Chiesa en Ben Leuenberger werd vijfde in de klasse, de andere Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei Vasiliev werd niet geklasseerd omdat hij in de laatste ronde stilviel en daardoor niet rijdend over de eindstreep kwam. Anders was het trio vijfde in de klasse geworden.
Uitslag:
1. Lamy-Sarrazin (Por/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 173 r. in 4.59.07,955 (gem. 201,019 km/u)
2. Prémat-Rockenfeller (Fra/Dui), Audi R10 TDI, op 47,672
3. Primat-Tinseau (Zwi/Fra), Pescarolo-Judd, op 4 ronden
8. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (1e LMP2)
9. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (2e LMP2)
10. Lammers-Lienhard-Theys (Ned/Zwi/Bel), Porsche RS SPyder, op 9 ronden (3e LMP2)
15. Garcia-Enge (Spa-Tsj), Aston Martin DBR9, op 14 ronden (1e GT1)
20. Kox-Rusinov (Ned/Rus), Lamborghini Murcielago, op 20 ronden (4e GT1)
21. Narac-Lietz (Fra/Oos), Porsche 997 GT3 RSR, op 21 ronden (1e GT2)
In de LMP2-klasse ging de zege naar de Deense Essex-Porsche, terwijl het Van Merksteijn-team met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn na een fantastische inhaalrace toch nog als tweede eindigde. Jan Lammers werd met zijn Horag-teamgenoten derde in de klasse. Michael Vergers viel met de Zytek ver terug nadat hij van de baan raakte en uit de grindbak moest worden getrokken. Hij werd elfde in de klasse. In de GT1-klasse werd de Lamborghini van Peter Kox vierde met vier ronden achterstand.
Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik en www.lemans-series.com
De slotfase werd overschaduwd door een enorme crash van Stéphane Ortelli in de Courage-Oreca-Judd, zo’n 15 ronden voor het einde. Bij het aanremmen van de eerste chicane trad er een nog niet nader vastgesteld probleem op, waardoor de auto eerst rechts de vangrail raakte, vervolgens diverse keren over de kop sloeg en slechts op een haar na de Audi van Allan McNish miste en tenslotte aan de andere kant van de baan tot stilstand kwam. Van de auto was weinig meer over. De horror-crash deed velen denken aan het ongeval van Peter Dumbreck in 1999 met de Mercedes-Benz CLR in Le Mans. Wonder boven wonder waren de gevolgen voor Ortelli niet erger dan een gebroken rechter enkel, na een nacht in het ziekenhuis mag hij morgen alweer naar Monaco.
De strijd om de overwinning werd eveneens in de slotfase beslist. Lamy in de Peugeot moest naar binnen voor een stop-and-go vanwege inhalen onder geel. Rockenfeller in de Audi dacht dat hij daardoor in de eerste bocht vrij baan had en Lamy hem er wel langs zou laten, maar het kwam tot een aanrijding tussen de beide auto’s, waarbij het linker voorwiel van de Audi beschadigd raakte. Omdat Lamy’s stop-and-go natuurlijk korter duurde dan de reparatie van de Audi ging het Peugeot-duo met de overwinning aan de haal. De spannende strijd om de derde plaats werd eveneens in de slotfase beslist, toen Harold Primat in de Pescarolo-Judd de Brit Stuart Hall in de Création voorbijstak en de derde plek veiligstelde.
In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Deense Essex-Porsche-team, dat pas voor het tweede weekend op internationaal niveau actief is. John Nielsen en Casper Elgaard rijden op Dunlop-banden, in tegenstelling tot de andere Porsche-teams, die met Michelin in actie komen. Zoals gemeld reden Jos Verstappen en Peter van Merksteijn een keurige inhaalrace, waarvoor ze nog met de tweede plaats beloond werden. “Ik had niet gedacht dat dit na de aanrijding nog mogelijk zou zijn”, aldus Verstappen. De Horag-Porsche verloor veel tijd nadat Didier Theys uit de grindbak getrokken moest worden.
Uiteindelijk werd het Zwitserse team met Jan Lammers nog als derde geklasseerd. “Dit is zo’n race waar je ondanks allerlei problemen dan tot je eigen verrassing toch nog op het podium komt, omdat ook de anderen problemen hebben”, aldus Jan Lammers. Een van die mensen met problemen was Michael Vergers, die aanvankelijk goed meestreed in de LMP2-klasse, maar daarna van de baan raakte en heel wat ronden verloor. Omdat hij teveel achterstand opgelopen had, haalde hij weliswaar wel de eindstreep, maar werd hij niet meer geklasseerd.
De overwinning in GT1 ging naar de Team Modena-Aston Martin van Antonio Garcia en Tomas Enge, voor de beide Alphand-Corvettes. Peter Kox en Roman Rusinov werden met de Lamborghini vierde. “We waren hier gewoon niet snel genoeg, heel simpel”, verklaarde Kox na afloop. “Het zag er nog even naar uit dat we misschien nog op het podium hadden kunnen komen, omdat ook de anderen problemen hadden, maar toen had ik een klapband en was het gebeurd.”
In de GT2-klasse was het in eerste instantie Raymond Narac en Richard Lietz in de Imsa-Performance-Matmut-Porsche die als winnaars werden afgevlagd. Na de race werd de Porsche echter uit de einduitslag gehaald wegens technische onvolkomenheden. Lars Erik Nielsen, Richard Westbrook en Allan Simonsen in de Farnbarcher-Porsche werden nu de winnaars. Het Farnbacher-team, dat op twee paarden wedt, behaalde nog een podiumplaats met Pierre Kaffer en Pierre Ehret in de Ferrari 430. De Speedy-Spyker van Andrea Chiesa en Ben Leuenberger werd vijfde in de klasse, de andere Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei Vasiliev werd niet geklasseerd omdat hij in de laatste ronde stilviel en daardoor niet rijdend over de eindstreep kwam. Anders was het trio vijfde in de klasse geworden.
Uitslag:
1. Lamy-Sarrazin (Por/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 173 r. in 4.59.07,955 (gem. 201,019 km/u)
2. Prémat-Rockenfeller (Fra/Dui), Audi R10 TDI, op 47,672
3. Primat-Tinseau (Zwi/Fra), Pescarolo-Judd, op 4 ronden
8. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (1e LMP2)
9. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (2e LMP2)
10. Lammers-Lienhard-Theys (Ned/Zwi/Bel), Porsche RS SPyder, op 9 ronden (3e LMP2)
15. Garcia-Enge (Spa-Tsj), Aston Martin DBR9, op 14 ronden (1e GT1)
20. Kox-Rusinov (Ned/Rus), Lamborghini Murcielago, op 20 ronden (4e GT1)
21. Narac-Lietz (Fra/Oos), Porsche 997 GT3 RSR, op 21 ronden (1e GT2)