Formule Renault 3.5: Porteiro en Gommendy zegevieren in Valencia
De eerste race stond in het teken van de dubbelslag van het Epsilon Euskadi team. Spanjaard Felix Poreiro won voor eigen publiek de race, teamgenootje Robert Kubica werd tweede, voor Will Power uit Australië. Race twee werd een succes voor Tristan Gommendy. Die wist mede dankzij een zeer goede pitstopstrategie van een zevende plaats naar de overwinning te rijden. Hij won de race voor Andrian Valles en Eric Salignon. Voor Jaap van Lagen, teamgenoot van Gommendy, was het een race om snel te vergeten. Hij verliet het circuit van Valencia zonder punten.
Tekst: Laura Postma
Het eerste incident in de race van vanmorgen vond al plaats in de opwarmronde. Eric Salignon, met startplaats drie, liet daarin zijn motor afslaan en was daarom gedwongen om achteraan te starten. De coureurs voor hem, Porteiro en Kubica, kenden geen problemen bij de start en namen de leiding met Porteiro voorop. Colin Fleming, vertrokken van plaats drie wegens het wegvallen van Salignon, verloor een paar plaatsen toen hij in de grindbak terecht kwam.
Teamgenootjes Porteiro en Kubica reden nek aan nek, maar uiteindelijk lukte het de Spanjaard om een kleine voorsprong te nemen. Markus Winkelhock verloor maar liefst vijf plaatsen door een persoonlijke fout. Andreas Zuber moest zijn race voortijdig staken door een mechanisch probleem.
Jaap van Lagen werd veertiende. Van deze plek was hij ook vertrokken, maar in de race had hij pech. Terwijl hij bij de start al vijf plaatsen goed wist te maken,maakte hij een spin van 360 graden in de tweede ronde. Een rijder voor hem deed dat ook. “Daardoor raakte een steen mijn radiateur en die begon te lekken,” vertelt Van Lagen. Hij wist de race uit te rijden, maar wel met het benodigde risico, ook voor de tweede race.
Die wedstrijd, die in de middag werd verreden, viel dus in handen van Tristan Gommendy, net als Van Lagen rijdend voor het Belgische KTR. Er gebeurde die race een heleboel. Bij de start kwam Markus Winkelhock niet van zijn plaats. Gelukkig raakte niemand de auto van de ex-DTM-coureur maar toch was het erg hectisch in de beginfase van de race. Fukuda en Pavlovic zochten beiden het grind op, de laatste zag daarmee ook zijn race eindigen. Gommendy was in een flink gevecht verwikkeld met Colin Fleming en Toccacello moest noodgedwongen de pits opzoeken. Jaap van Lagen kwam in aanraking met Kostka en het was voor hem einde race.
Tussen al deze chaos door had Andreas Zuber de leiding genomen vanaf pole position, voor Salignon en Kubica.
De Safety Car, die twee keer de baan zou betreden, maakte zijn eerste opwachting toen Vervish en Gianmaria met elkaar in botsing kwamen en Tedeschi daarnaast ook nog spinde. Vlak daarvoor hadden de eerste rijders al hun verplichte pitstop gemaakt, waaronder Gommendy. Die was steeds verder naar voren geschoven.
Kubica leek lange tijd op weg naar de overwinning, maar door elektronische problemen moest hij de race staken. Dit gebeurde vlak nadat de Safety Car voor de tweede maal de baan had verlaten. Eric Salignon maakte een fout die hem een aantal plaatsen kostte. En zo was het ineens Gommendy die aan de leiding reed. Door de Safety Car procedure en zijn vroege stop, profiteerde hij optimaal. Hij won zijn eerste race, gevolgd door Adrain Valles en Eric Salignon.
Uiteraard was Jaap van Lagen na afloop erg teleurgesteld. Ook hij had in de tweede race een vroege stop op de planning staan, die hem misschien punten opgeleverd hadden kunnen hebben. Het mocht niet zo zijn. “Voor het team is het natuurlijk super dat Gommendy gewonnen heeft”, aldus Van Lagen. Maar aangezien hij weet dat hij zich qua snelheid met de top kan meten, had ook hij graag willen presteren.
Overigens rijden Van Lagen en teamgenoot Gommendy in mindere mate, al het hele seizoen met een schakelprobleem. Van Lagen: “Als ik opschakel, van drie naar vier, dan houdt ie een beetje in, alsof de auto stilvalt. Het lijkt dan net of ik geen benzine meer heb, maar dat is niet zo. Ik heb het elke ronde, mijn teamgenoot af en toe.” Van Lagen ergert zich aan het feit dat de organisatie van Renault hier niets aan doet, terwijl het team de problemen wel gemeld heeft. “Het is toch ongelofelijk dat een organisatie als Renault met honderdduizenden euro’s het niet voor elkaar krijgt om een goede auto te leveren. Waar zijn ze dan mee bezig?” Er valt wel wat te zeggen van het commentaar van de Nederlandse coureur. In Zolder kon bijvoorbeeld Colin Fleming na zijn botsing met Danielsson zijn auto niet herstellen, omdat Renault niet genoeg onderdelen voorhanden had. De weekeinden van de World Series by Renault ogen tot nu toe erg professioneel en strak geregeld, maar op dit gebied laat de organisatie echt wat steken vallen.
Uitslag race 1 World Series by Renault
1. Felix Porteiro 19 ronden in 26.46.474
2. Robert Kubica op 1,147
3. Will Power op 1,974
4. Andrian Valles op 2,603
5. Simon Pagenaud op 3,544
6. Patrick Pilet op 9,236
14. Jaap van Lagen op 19,547
Uitslag race 2 World Series by Renault
1. Tristan Gommendy 27 ronden in 40.41.311
2. Adrian Valles op 0,834
3. Eric Salignon op 2,533
4. Damien Pasini op 5,005
5. Tomas Kostka op 7,109
6. Giorgio Mondini op 9,849
Jaap van Lagen niet gefinished
Tekst: Laura Postma
Het eerste incident in de race van vanmorgen vond al plaats in de opwarmronde. Eric Salignon, met startplaats drie, liet daarin zijn motor afslaan en was daarom gedwongen om achteraan te starten. De coureurs voor hem, Porteiro en Kubica, kenden geen problemen bij de start en namen de leiding met Porteiro voorop. Colin Fleming, vertrokken van plaats drie wegens het wegvallen van Salignon, verloor een paar plaatsen toen hij in de grindbak terecht kwam.
Teamgenootjes Porteiro en Kubica reden nek aan nek, maar uiteindelijk lukte het de Spanjaard om een kleine voorsprong te nemen. Markus Winkelhock verloor maar liefst vijf plaatsen door een persoonlijke fout. Andreas Zuber moest zijn race voortijdig staken door een mechanisch probleem.
Jaap van Lagen werd veertiende. Van deze plek was hij ook vertrokken, maar in de race had hij pech. Terwijl hij bij de start al vijf plaatsen goed wist te maken,maakte hij een spin van 360 graden in de tweede ronde. Een rijder voor hem deed dat ook. “Daardoor raakte een steen mijn radiateur en die begon te lekken,” vertelt Van Lagen. Hij wist de race uit te rijden, maar wel met het benodigde risico, ook voor de tweede race.
Die wedstrijd, die in de middag werd verreden, viel dus in handen van Tristan Gommendy, net als Van Lagen rijdend voor het Belgische KTR. Er gebeurde die race een heleboel. Bij de start kwam Markus Winkelhock niet van zijn plaats. Gelukkig raakte niemand de auto van de ex-DTM-coureur maar toch was het erg hectisch in de beginfase van de race. Fukuda en Pavlovic zochten beiden het grind op, de laatste zag daarmee ook zijn race eindigen. Gommendy was in een flink gevecht verwikkeld met Colin Fleming en Toccacello moest noodgedwongen de pits opzoeken. Jaap van Lagen kwam in aanraking met Kostka en het was voor hem einde race.
Tussen al deze chaos door had Andreas Zuber de leiding genomen vanaf pole position, voor Salignon en Kubica.
De Safety Car, die twee keer de baan zou betreden, maakte zijn eerste opwachting toen Vervish en Gianmaria met elkaar in botsing kwamen en Tedeschi daarnaast ook nog spinde. Vlak daarvoor hadden de eerste rijders al hun verplichte pitstop gemaakt, waaronder Gommendy. Die was steeds verder naar voren geschoven.
Kubica leek lange tijd op weg naar de overwinning, maar door elektronische problemen moest hij de race staken. Dit gebeurde vlak nadat de Safety Car voor de tweede maal de baan had verlaten. Eric Salignon maakte een fout die hem een aantal plaatsen kostte. En zo was het ineens Gommendy die aan de leiding reed. Door de Safety Car procedure en zijn vroege stop, profiteerde hij optimaal. Hij won zijn eerste race, gevolgd door Adrain Valles en Eric Salignon.
Uiteraard was Jaap van Lagen na afloop erg teleurgesteld. Ook hij had in de tweede race een vroege stop op de planning staan, die hem misschien punten opgeleverd hadden kunnen hebben. Het mocht niet zo zijn. “Voor het team is het natuurlijk super dat Gommendy gewonnen heeft”, aldus Van Lagen. Maar aangezien hij weet dat hij zich qua snelheid met de top kan meten, had ook hij graag willen presteren.
Overigens rijden Van Lagen en teamgenoot Gommendy in mindere mate, al het hele seizoen met een schakelprobleem. Van Lagen: “Als ik opschakel, van drie naar vier, dan houdt ie een beetje in, alsof de auto stilvalt. Het lijkt dan net of ik geen benzine meer heb, maar dat is niet zo. Ik heb het elke ronde, mijn teamgenoot af en toe.” Van Lagen ergert zich aan het feit dat de organisatie van Renault hier niets aan doet, terwijl het team de problemen wel gemeld heeft. “Het is toch ongelofelijk dat een organisatie als Renault met honderdduizenden euro’s het niet voor elkaar krijgt om een goede auto te leveren. Waar zijn ze dan mee bezig?” Er valt wel wat te zeggen van het commentaar van de Nederlandse coureur. In Zolder kon bijvoorbeeld Colin Fleming na zijn botsing met Danielsson zijn auto niet herstellen, omdat Renault niet genoeg onderdelen voorhanden had. De weekeinden van de World Series by Renault ogen tot nu toe erg professioneel en strak geregeld, maar op dit gebied laat de organisatie echt wat steken vallen.
Uitslag race 1 World Series by Renault
1. Felix Porteiro 19 ronden in 26.46.474
2. Robert Kubica op 1,147
3. Will Power op 1,974
4. Andrian Valles op 2,603
5. Simon Pagenaud op 3,544
6. Patrick Pilet op 9,236
14. Jaap van Lagen op 19,547
Uitslag race 2 World Series by Renault
1. Tristan Gommendy 27 ronden in 40.41.311
2. Adrian Valles op 0,834
3. Eric Salignon op 2,533
4. Damien Pasini op 5,005
5. Tomas Kostka op 7,109
6. Giorgio Mondini op 9,849
Jaap van Lagen niet gefinished