Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: BMW-rijders pakken eerste startrij in Okayama

101030_wtcc_quali_okayama_priaulx
BMW-rijders Augusto Farfus en Andy Priaulx starten morgen vanaf de eerste rij

Voor het eerst sinds de WK-finale in Macau in 2006 (!) reed drievoudig wereldkampioen Andy Priaulx weer eens de snelste tijd in de kwalificatie voor een WTCC-race. Op het circuit van Okayama, dat vanwege zijn baankarakteristiek enigszins vergelijkbaar is met het circuit van Brno en daarmee gunstig is voor de achterwielaangedreven BMW’s, reed Priaulx met de 320si van het RBM-team in de tweede en beslissende heat een tijd van 1:36,972 minuten, waarmee hij de vijfde WTCC-pole in zijn loopbaan en de 19e voor BMW veiligstelde. Zijn Braziliaanse teamgenoot Augusto Farfus was weliswaar 0,436 seconden langzamer, maar wist zich ondanks deze relatief forse achterstand op Priaulx als tweede te kwalificeren, waarmee de volledige eerste startrij voor de race van morgen in handen van BMW-rijders is. Tom Coronel, die in de tweede vrije training vanmorgen nog de snelste tijd had neergezet, kon de verwachtingen niet waarmaken. Hoewel hij zelf “voor 100 procent zeker” op een plek bij de eerste tien had gerekend, kwam hij niet verder dan de 17e tijd.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo 4


Het BMW-fabrieksteam RBM zorgde opnieuw voor discussie in het WTCC-kamp door te wisselen van de 320si met handgeschakelde vijfbak in H-patroon naar een uitvoering met sequentiële zesbak. Daarmee kregen ze weliswaar 30 kilogram extra mee aan boord (1185 in plaats van 1155 kg voor de versie met H-bak), maar vanwege het lagere compensatiegewicht (min 20 kilogram, in plaats van plus 40 kilogram voor de versie met H-bak) vanwege de tot nu toe slechte resultaten van de rijders met sequentieel geschakelde BMW (Romanov) leverde dat toch een netto gewichtsvoordeel van 30 kilogram op. Weer een geslaagd staaltje politiek vanuit het BMW-kamp, met de duidelijke dominantie in de kwalificatie als resultaat. “We hebben deze pole nodig om in de strijd om de titel te kunnen blijven meedoen”, verklaarde een dolblije Andy Priaulx na afloop van de kwalificatie.

101030_wtcc_okayama_quali_priaulx_coronel
Andy Priaulx (hier voor Tom Coronel) pakte voor het eerst sinds Macau 2006 de pole

Beste niet-BMW-rijder in de kwalificatie was Rob Huff, die de schade in ieder geval nog enigszins beperkt kon houden. De achterstand van zijn Chevrolet-teamgenoten Alain Menu (zevende) en Yvan Muller (achtste) was met respectievelijk 0,872 en 0,941 seconden al een stuk groter. Muller toonde zich bepaald niet tevreden, want dit is ook voor zijn titelkansen geen goed nieuws. Beste SEAT-coureur was de Hongaar Norbert Michelisz op de vijfde plaats, één positie voor titelverdediger Gabriele Tarquini, die in Q1 er nog net in slaagde om zich in de top tien te kwalificeren. Debutant Michaël Rossi, die Jordi Gené in het SR-SEAT-team vervangt, deed het eveneens keurig: hij reed de negende tijd en staat daarmee één plaats voor Franz Engstler, die met zijn BMW (eveneens met sequentiële bak) als tiende de beste privérijder in de kwalificatie was.

101030_wtcc_okayama_quali_coronel
Tom Coronel kwam niet verder dan de 17e plaats, Tarquini start als zesde

Tom Coronel had duidelijk meer verwacht van de kwalificatie op het circuit waar hij in 2008 zijn eerste en tot nu toe enige racezege in het WTCC behaalde. “De eerste run ging lekker, niks bijzonders. De auto was stabiel en er was meer grip, dus ik was wel positief”, meldde hij na de sessie. “Tijdens de tweede outing op een nieuwe set banden reed Menu in de weg en ik kreeg het gewoon niet voor elkaar. Nou lagen de tijden ook wel heel erg dicht bij elkaar, daar stond ik echt van te kijken…”

Uitslag:
1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 1:36,972
2. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 1:37,406
3. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, 1:37,441
4. Colin Turkington (GBr), BMW 320si, 1:37,495
5. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, 1:37,577
6. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 1:37,727
7. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, 1:37,844
8. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, 1:37,913
9. Michaël Rossi (Fra), SEAT Leon TDI, 1:38,387
10. Franz Engstler (Dui), BMW 320si, 1:38,605
17. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, 1:38,190



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet