Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

BOSS GP: Klaas Zwart wint premiere op Hockenheim

100417_boss_hock_r1_start
Start van de eerste BossGP-race op het circuit van Hockenheim


Klaas Zwart gaat de boeken in als de eerste racewinnaar in de historie van de nieuwe BossGP-serie. Op de Hockenheimring Baden-Württemberg zegevierde de Nederlandse rijder na een fantastische inhaalrace met zijn Ascari-Benetton B197 F1 in de wedstrijd over 14 ronden. De Duitser Arnold Wagner werd tweede met een Arrows, de Oostenrijker Ingo Gerstl kwam met zijn Dallara-Renault World Series-auto als derde algemeen over de eindstreep en won daarmee tevens de Masters-klasse.

Tekst: René de Boer
Foto's: Peter van Egmond


Bij stralende zonneschijn rond het middaguur hadden de organisatoren van de BossGP-serie zich geen betere start van het seizoen kunnen wensen. In het rennerskwartier van Hockenheim was het gezellig druk tijdens de tweede editie van de Hockenheim Historic, die vorig jaar de plaats innam van de Jim Clark Revival. Het veld in de BossGP-serie bestond uit 16 auto’s. Marijn van Kalmthout startte vanaf pole-position en nam bij de vliegende start de leiding, gevolgd door Ingo Gerstl en Johnny Laursen. Klaas Zwart, die in de kwalificatie in de rondte was gegaan en daardoor zonder tijd als laatste van start ging, kwam na de eerste ronde al als vijfde door en één ronde later verscheen hij voor de eerste maal in de top drie.

100417_boss_hock_r1_marijn_uitval
Accu leeg: einde race voor Marijn van Kalmthout

Marijn van Kalmthout reed in de eerste helft van de race aan de kop van het veld probleemloos zijn ronden. In de vijfde ronde haalde Klaas Zwart Ingo Gerstl in en was daarmee tweede. Bij de volgende doorkomst bedroeg de voorsprong van Van Kalmthout op Zwart 17 seconden. In de negende ronde kwam er echter een voortijdig einde aan de race voor de Hoofddorper. Eenmaal terug in de paddock deed hij zijn relaas over wat er was gebeurd: “In de Parabolica hield mijn auto er opeens mee op. Ik had van tevoren al gemerkt hoe de accu steeds leger en leger raakte. Hetzelfde probleem had ik gisteren ook al in de vrije training. Ik had gehoopt dat het was opgelost, maar het was nu naar verluidt weer iets anders. Man, wat baal ik hiervan! Ik had zo graag de eerste race in de historie van de nieuwe klasse willen winnen en ik had de overwinning normaal gesproken ook zonder problemen naar huis kunnen rijden, en nu dit…”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet