Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Schitterende Klasse-overwinning voor First Motorsport in 24 Uur van Spa

einde_race_26

First Motorsport, het team rond Jo Jamers heeft opnieuw van zich laten spreken in positieve zin. Het Limburgse team, een referentie inzake wedstrijden van lange adem, was het laatste team dat zich inschreef voor de grootste GT wedstrijd van de wereld, de Total 24 Hours of Spa. Op zondagnamiddag mocht de teambaas en zijn rijderskwartet richting podium na een schitterende prestatie.


Tekst en foto's: PR

Steve Vanbellingen, Bert Redant, Johan Vanloo en Armand Fumal waren de gladiatoren van dienst die met de Porsche Cup S van First Motorsport de handschoen opnamen tegen de snelste GT3 wagens en coureurs van het moment. First schreef zich in met de Porsche Cup S, een GT3 van een oudere generatie en kwam uit in de Gentlemen Trophy Klasse. De concurrentie was niet van de poes met ondermeer een Ferrari F430, een legertje Audi’s R8 LMS, een Dodge Viper, een Ford Mustang en nog een Porsche aan de aftrap. En ondanks het feit dat de Klasse ‘Gentlemen Trophy’ noemt, stonden met ondermeer Piccini en Vannelet enkele zware favorieten op de deelnemerslijst.

De Porsche Cup S van First heeft reeds twee overwinningen tijdens de 24 Hours of Zolder (2008 & 2010) achter de kiezen en werd in 2009 Belgisch GT3-kampioen.

“Gezien de kwaliteit binnen de klasse waren we de underdog”, aldus Jo Jamers. “Tijdens de kwalificatie hebben we wat moeten zoeken naar een ideale afstelling omdat deze wagen nog niet had gereden op het nieuwe type Michelin dat momenteel wordt geleverd in de Blancpain Endurance series. Pas tijdens de nachttraining hebben we een goede set up gevonden, maar ondertussen hadden we geen deftige chrono gerealiseerd. Ik was niet echt tevreden over de chrono, maar wel over het feit dat we op tijd een oplossing vonden”.

einde_race_19

Steve Vanbellingen moest dus vertrekken vanop de 63ste startplaats en 7de in de Klasse. De Stand 21-piloot kon via een dubbele stint opstomen naar de derde plaats. Nadien kwamen Fumal, Redant en Vanloo aan de beurt en de Porsche klom gestaag op naar de eerste plaats in de Klasse. Tijdens het ochtendgloren dook het kwartet de top 20 binnen en zou om vier uur in de namiddag finishen op de 17de plaats algemeen en uiteraard 1ste in de klasse.

“We hebben het tactisch gespeeld”, gaat teambaas Jo Jamers verder. “Elke piloot reed dubbele stints met zeer korte pitstops en tankbeurten, waarbij zowel de bemanning als het team geen fouten maakten. Ondanks de moeilijke weersomstandigheden mikten we inzake bandenkeuze telkens precies in de roos. Uiteraard is naast ervaring ook een dosis geluk nodig. Maar de puzzel viel perfect in elkaar en we zijn uiteraard zeer tevreden met het resultaat. Om 9 uur s’ morgens ging dan de koppeling stuk, maar de piloten hebben het toch mooi afgemaakt. Het was nochtans net als de versnellingsbak een nagelnieuwe koppeling. We moesten telkens op de startmotor de wagen terug op gang krijgen na iedere pitstop. Het is nu uitkijken naar de 24 Hours of Zolder waar ik ook graag opnieuw met de Porsche Cup S wil uitkomen”.

einde_race_23

Steve Vanbellingen: “Armand en Bert zijn uiteraard geen onbekenden voor mij. Met First was dit de eerste kennismaking en pas de tweede maal dat ik met een Porsche onderweg was. Maar het is fantastisch verlopen. Iedereen deed een prima job en er heerst een familiale, maar professionele sfeer binnen First Motorsport. Jo weet perfect waarmee hij bezig is en is een goede strateeg. Ook Johan Vanloo is een goede teamplayer. Vooral onder de morgen hebben we strakke chrono’s gedraaid om het verschil verder uit te diepen. Voor herhaling vatbaar? Zeg nooit nooit. Dit is mijn 10de deelname en ik heb er echt van genoten. De wagen draaide als een Zwitserse klok en de problemen met de koppeling hebben we goed opgevangen. Gewoon een perfect weekend en we hebben ons ferm geamuseerd”.

Voor duizendpoot Bert Redant is het reeds de derde wagen waarmee hij dit seizoen onderweg was: “Met Steve haalde ik in de BMW Silhouette reeds een podiumplaats in de Supercar Challenge, alsook met de Viper GTS-R samen met Lumbeeck en Moonens in de BRCC. Maar dit is voorlopig het beste resultaat van het seizoen. Een pluim voor het ganse team. Dit is geen toevalstreffer. First werkt uiterst professioneel maar blijft anderzijds een gemoedelijk team dat zijn piloten goed begeleidt. Het was een beetje zoeken naar de goede afstelling omdat niemand van ons ervaring had met de nieuwe Michelins die over een andere karkas beschikken. En met de koppeling hebben we zeer omzichtig moeten omspringen. Mits het goede toerental en het kopje erbij houden konden we perfect schakelen. Zonder meer een fantastische ervaring en kennismaking met de infrastructuur van First Motorsport. En een uitslag veel beter dan verhoopt”.

Dat is ook de mening van Johan Vanloo die op zijn 30ste verjaardag op het podium stond.
“Mijn eerste deelname aan deze mythische race”, aldus een tevreden Vanloo.
“Ik ken uiteraard het team van First vrij goed omdat ik twee volle seizoenen reed bij Jo Jamers. Ik had stiekem gehoopt op een podiumplaats op mijn verjaardag en ik mocht dan ook de laatste korte stint afwerken. Maar van een overwinning en daar bovenop een 17de eindplaats algemeen met een GT3 van de vorige generatie heb ik nooit durven dromen. Dit is niet mijn eerste etmaalrace bij First, maar wel mijn eerste deelname in Francorchamps. De aanpassing naar de Cup S is vrij vlot gegaan. De wagen laat zich vrij makkelijk sturen. Dit is voor herhaling vatbaar”.

Ook voor Armand Fumal heeft een Porsche geen geheimen. Reed zeven maal betwistte hij de Ardeense etmaalrace met een Porsche en ook hij kijkt tevreden terug.
“Het team deed een formidabele job inzake strategie met korte pitstops en kleine tankbeurten. Omdat de Cup S minder consumeert dan de snellere GT3’s zijn we benadeeld door het reglement dat voorschrijft dat we om de 65 minuten een verplichte pitstop moesten inlassen. Maar we scoren beter dan verschillende snellere wagens uit een hogere klasse. We hadden enkele pitstops kunnen uitsparen en nog verder eindigen in het klassement. Maar los daarvan hebben we een schitterende wedstrijd achter de rug. Ik pakte voor mijn eerste lange stint de wagen over van Steve op het moment dat het begon te druppelen. First opteerde voor full wets en twee ronden nadien brak de hel los. De safety car liet een tijd op zich wachten en ik kon mooi opschuiven naar de 29ste plaats algemeen en de leiding in de Klasse. Het feit dat ik dit jaar actief ben in de Citroën DS3 Racing Trophy in rally heeft me nog geen windeieren opgeleverd inzake car control en dergelijke zware omstandigheden. Verder niets dan lof voor mijn ploegmaten en het feit dat we door een goede strategie en een foutloos parcours een mooie remonte konden maken richting overwinning in de klasse en 17de algemeen”.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet