Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Mercedes-Benz verkleint kader tot zes coureurs

130220_dtm_mercedes_2013
De Mercedes-Benz-DTM-coureurs voor 2013, vooraan Juncadella, Paffett en Merhi, achteraan Wickens, Schumacher en Vietoris

Terwijl er gisteren al wat uitlekte via ‘Bild Zeitung’, met officiële bevestiging van ‘een woordvoerder’ en al (blijkbaar is dat tegenwoordig de manier waarop bij Mercedes-Benz Motorsport wordt gecommuniceerd), maakte Mercedes-Benz als laatste merk nu ook de rijdersbezetting voor het DTM-seizoen 2013 bekend. Wat al lange tijd werd vermoed, klopt inderdaad: het aantal auto’s van het merk uit Stuttgart gaat terug van acht naar zes. HWA zet vier auto’s in, het Mücke-team, dat nauwer aan HWA gebonden wordt, krijgt twee C-Coupés. Van het Persson-team, dat vorig jaar werd verkocht aan Heico, dat vervolgens in januari van dit jaar de hele autosportdivisie verkocht, werd afscheid genomen.

Tekst: René de Boer
Foto: PR


Als rijders blijven Gary Paffett, Ralf Schumacher, Robert Wickens, Roberto Merhi en Christian Vietoris aan. Nieuw in de gelederen van Mercedes-Benz is Dani Juncadella, die in navolging van zijn Spaanse landgenoot Roberto Merhi na het winnen van de titel in de Formule 3 Euro Serie overstapt naar de DTM. Wie er precies bij welk team rijdt, is nog niet bekendgemaakt. In het eigen persbericht spreekt Mercedes-Benz van een ‘leaner and meaner’ DTM-structuur, waarbij de nadruk wordt gelegd op de kansen die worden geboden aan jonge talenten. Nico Rosberg, die voor Mercedes-Benz in de Formule 1 uitkomt, zal optreden als mentor voor de DTM-junioren.

In eerste instantie was er nog sprake van een DTM-zitje voor Robert Kubica, nadat de Pool in januari met succes voor Mercedes-Benz testte in Valencia. Inmiddels lijkt Kubica’s voorkeur toch meer uit te gaan naar de rallysport.

Commentaar AUTOSPORT.NL:

Dat uit kostenoverwegingen de inbreng van Mercedes-Benz in de DTM van acht naar zes auto’s zou worden gereduceerd, was al een tijdlang bekend. Er moet dit jaar gescoord worden, want dat BMW gelijk in het debuutseizoen vorig jaar alledrie de titels in de DTM pakte, viel bij de hoge heren in Stuttgart bepaald niet goed. Dat Mercedes-Benz tot aan de finale in het rijders-, merken- en teamklassement aan de leiding stond, maakte de zaak niet beter. Dat het Mercedes-Benz niet is gelukt om Kubica binnen te halen, is ronduit jammer. De Pool was zeker een aanwinst in de DTM geweest.

Van de zes rijders die Mercedes-Benz nu na akelig lang wikken en wegen presenteert, heeft alleen Paffett een palmares om over naar huis te schrijven. Sterker nog: hij is de enige in de bezetting die ooit races gewonnen heeft. Daarmee ligt ook wel weer de volledige druk voor dit seizoen op zijn schouders, want de rest van het kader ontbeert de kwaliteit en/of de ervaring om serieus mee te kunnen strijden voor overwinningen. Ralf Schumacher kreeg het in de afgelopen vijf seizoenen nooit voor elkaar, en we vinden het ronduit zonde dat er weer een cockpit voor hem wordt opgeofferd. Zelfs vanuit PR-oogpunt lijkt de deelname van de Duitser nauwelijks nog verklaarbaar. De junioren Merhi en Wickens konden vorig jaar nauwelijks potten breken, bij Vietoris kwam er in zijn tweede seizoen ook niet meer uit dan de vierde plek bij de seizoensstart op Hockenheim. Van Juncadella verwachten we in zijn eerste jaar in de serie ook geen wonderen. Nadat een paar jaar geleden Britse rijders in de DTM in de mode waren, zitten we nu met een aantal vrij kleurloze Spanjaarden, en dat terwijl er dit jaar niet eens meer een DTM-race in Spanje plaatsvindt… We zijn benieuwd of de nieuwe DTM-structuur bij Mercedes-Benz tot de gewenste successen leidt, maar vrezen het ergste…

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet